onsdag 7 mars 2012

Städa sjukstugan....

Ja, det gäller att börja lugnt efter en sådan pärs som influensan bjuder på, och jag har verkligen inte gjort många knop den senaste veckan! Nu kände jag dock att vissa saker måste bara göras idag! På morgonen deklarerade jag för sönerna att tv-rummet skall städas i dag och vi skall göra det tillsammans! Men jag kände mig alldeles för svag på förmiddagen och var nära att strunta i det hela. Men så råkade jag kika in i rummet, över barngrinden, och det räckte för att känna dammallergin samt den medföljande anafylaktiskachocken komma krypande, och jag är inte ens allergiker! Då insåg jag att det bara var att bita i det sura äpplet!

Nu måste jag ju då förklara hur illa det faktiskt var därinne! Vi har ju som bekant varit sjuka sedan söndagen den 26 februari i vårt hem och tv rummet blev snabbt sjukrum nr 1! När maken insjuknade intog han soffan. Sen insjuknade lillebror, då blev det praktiskt att ha dem nära varandra! Vi bar in en madrass till lillebror. Dryck och ibland någon liten munsbit serverades sjuklingarna där inne, och vi fortsatte samlas där på kvällarna för att titta på tv. Ibland var det fler som sov än tittade på tv, men det blev familjens samlingspunkt under influensan. Lillasyster är ju också hon en del av famljen så även hon kom och gick i rummet. Inte för att baktala henne på något sätt men jag tror bestämt att det var hon som ställde till med den största förödelsen i rummet! Legolådan var tom, men golvet fullt av lego, böcker låg utspridda, tidningar, leksaker och papper! Garderoberna som står i rummet stod öppna och innehållet låg, ja just precis, utanför på golvet! Utöver allt detta som jag redan nämt så har vi en kategori som lillasyster dock inte kan lastas för och det är disken. Glas, alla dessa glas och muggar som samlades på hög i rummet!

De korta stunderna jag har orkat vara uppe och tittat på tv,  har jag inte orkat bry mig om eländet, utan själv bidragit med en och annan mugg! Jag gjorde ett halvhjärtat försök i går och började plocka ihop legobitarna, men då kom lillasyster in och upptäckte en "ny" legolåda och vips, innan jag han säga legolåda, så låg den upp och ner igen, och där gav jag upp! Kunde inte låta bli att tänka att det nog inte är så dumt att det är lite stökigt, tösen tränar ju upp sitt balanssinne när hon skall gå i allt! Men i dag gick det alltså inte längre! Det skulle städas! Killarna mutades med en film efter städningen och de fick börja med att plocka upp alla legobitar. Det tog sin lilla stund men nu har vi dammtorkat, dammsugit och jag har till och med kopplade in den nya digitalboxen!

Nu tittar gossarna på den animerade filmen Megamind, lillasyster sover i soffan och jag fick lite tid för mig själv! Läget är ganska OK, just för tillfället!

I morgon är det kökets tur, och i det ingår även kylskåpet! Undra vilka hemligheter som gömmer sig där inne denna gång! Det var ju ett tag sedan sist!


Må bra!
Fru Esson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar