onsdag 14 mars 2012

YES!

Kvällens måltid blev godkänd! Efter flera måltider med suckande och kommentarer som " det här kan jag inte äta!" "Varför lagar du den här maten, när du vet att jag inte tycker om den?" "Fisken är inte god!" "Måste jag äta mer nu!" började jag känna mig uppgiven! Jag har dock följt veckomenyn som jag planerade i helgen! "Någon gång måste jag ju träffa rätt!", har jag tänkt, och idag var tydligen dagen jag lyckades!

Idag gjorde jag kycklingben i ugnen! Tänkte dela receptet med er här nedan!


Citrondoftande kycklingben!
Kycklingben 900 g


Marinad:
Saften av en halv citron
1 msk olivolja
1/2 tsk salt
Svartpeppar
1/2 msk japansk soya
1 liten knippa timjan

Lägg kycklingbenen i en ungssäker form och häll över marinaden. Blanda! Ställ in kycklingen i ugnen som är uppvärmnd till 225 grader i 30 min.

1 paprika, skär i lagom stora bitar.
Vitlök 4 klyftor
1/2 citron, tvättad. Skär i klyftor!
Honung

När kycklingen stått inne 30 min. Ta ut formen och blanda ner paprikan, vitlöken och citronen. Ringla över honung och blanda runt! Ställ in kycklingen ytterligare 20  min! Blanda vid behov runt allt i formen en gång under tiden!

Sås
2 dl Cream fraiche
1 msk sweet chilisås
Blanda väl


Bulgursallad
Koka fyra portioner bulgur enl. anvisningen på förpackningen, lägg i grönsaksbuljong i kokvattnet (Jag anväder Fond du chefs buljong, hade i en hel sådan!)
Hacka ner en rejäl näve bladpersilja samt en näve koriander.
1 spansk peppar, ta bort kärnorna, finhacka
1/2 citron, saften
1 msk olivolja
1 rödlök finhackad
10-15 små cocktailtomater, skivade!
Blanda samman allt och servera till kycklingen, fräscht och gott!





Dagens kvällsmat! Gillades av barnen!

Smaklig måltid önskar Fru Esson!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar