söndag 22 januari 2012

Nu är det verkligen dags att ta mig själv i kragen..och en filmrecension!

Julen är över. Barnen har börjat skolan och maken har sedan många veckor sen återgått till sitt jobb. Ekorrhjulet snurrar igen, med andra ord, men jag lever kvar i juledighets lunken! Inget blir gjort hemma, dygnsrytmen är fortfarande upp och ner! Det är verkligen svårt att komma i säng i tid! Sitter ofta uppe till kl 01-02, så när kl ringer kl 07 vill jag inget hellre än att ligga kvar och sova! Igår var jag uppe länge! Kl blev faktiskt 03:30 innan jag kom i säng! Inte klokt! Men vi har inte riktigt ordning på lillasysters sovtider heller. Hon är i ett mellanläge nu när hon borde sova en gång mindre under dagen, men hon klarar det inte, utan kl 18:30 igår tvärsomnade hon. Nåja, hon får ta natten nu, tänkte jag, och lät henne sova! Så fel det blev! Kl 21:30 vaknade hon till, småslumrade vidare till 22:00, sen var hon vaken.......fram till 02:30! Pigg som en lärka! Maken och jag satt uppe och tittade på tv, hon pysslade lite grann, hoppade upp i famnen och gosade lite grann och var allmänt förnöjd och glad, så det var rätt trevligt. Kl 02 orkade dock inte maken mer, utan lämnade mig med tösen framför tv:n!

Hon somnade alltså halv tre! Då borde jag ha gått och lagt mig, men men.....kl 01 började en svensk film på kanal 7, tror jag att det var, och det var en otroligt bra film! Den höll på till 03:20 så jag var helt enkelt tvungen att se klart den! Filmen heter "När mörkret faller"! Den gick på biograferna 2006. Skall ni bara se en svensk film i år så är det denna ni skall se! Jag blev berörd! Den är hemsk och fruktansvärd, verklighetstrogen och spännande, men framförallt väldigt välgjord, tycker jag. Jag hör till dem som tycker att svensk film är ganska tråkiga och lite snarlika samt otroligt teatraliska! Jag är allergisk mot filmer där det hela tiden är uppenbart att det är en film man tittar på istället vill jag kunna sjunka in i filmen för då känns det som om det verkligen händer på riktigt. Så var det med den här filmen!

Filmen har tre pararellhandlingar som följerhär ( korta recensioner)!

Två systrar, som växer upp i en kultur där hedersrelaterat våld är vardag, får fly för sina liv! De får verkligen slåss för sina liv! Vem kan de lita på? Litar de verkligen på rätt person? Sin egen mamma skall man väl alltid kunna lita på? Stundtals mådde jag illa av det jag såg, magen knöt sig och tårarna rann. Jag kunde verkligen känna flickornas rädsla och vanmakt. Samtidigt kände jag en enorm vreda mot de som utsatte flickorna för detta hemska! Det värsta är att detta faktiskt händer på riktigt, att många flickor möter detta öde i verkligheten! Vill poängtera att detta inte handlade om muslimer utan om en kristen familj!

Carina, en framgångsrik journalist som vinner det hedersvärda "Journalistpriset", får själv känna på hur det är att vara utsatt, precis som männskorna hon själv brukar göra reportage om! Lia Boysen, spelar Carina och hon gör det väldigt bra! Hon skildrade det som är många kvinnors vardag! Kvinnorna som lider i tysthet och tror att de inte förtjänar bättre än så! Jag tycker att nu är det dags att vi börjar bygga upp en ny generation svenskar med bättre självbild och integritet, så var och en förstår att "Jag är värdefull"! Vi föräldrar har ett stort ansvar att hjälpa och leda våra barn till att bli goda vuxna med goda värderingar genom att föregå med gott exempel! Dags att vi vuxna börjar fundera på vilket arv vi vill ge våra barn!

Den tredje handlingen utspelar sig i resturang/krogvärlden. En dörrvakt blir skjuten av en missnöjd kund, som är en grovt kriminell gangster. Med dödshot och mutor skrämmer han sen vittnen! Returang ägaren; som spelas av Reuben Sallamander, vill gärna göra det som är rätt men vågar han? Frågorna som väcks i mig är: Hur mycket vågar man offra för att uppnå rättvisa? Är man beredd att offra sin familj? Är man rädd att offra sin egen frihet? Eller när blir man fri? Också mycket väl spelat och gastkramande!

Se filmen! Vill ni ha en mer ingående recension kolla in länken nedan! Jag har medvetet valt att inte avslöja för mycket, det skulle förta det hela! Kanske har ni redan sett filmen? Jag hade i alla fall inte hört talas om den innan, men det kanske var för att jag var mammaledig med storebror då, och biobesök var det sista jag hade tid med? Hur som helst kan jag med värme rekommendera denna film! Är den obehaglig? Absolut, men vi kanske behöver ruskas om lite i vår trygga och bekväma vardag!

När mörkret faller. Foto: Sonet film


http://film.nu/filmrecensioner/nar-morkret-faller/
Hälsar fru Esson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar