lördag 28 januari 2012

Min sambo tycker inte om min dotter, skall jag lämna denna man?

Denna frågan ställdes av en mor i SvD, jag läste "artikeln" och blev sorgsen! Vill du läsa den klicka här!

Blir förfärad över denna fråga! Hur kan man som mamma ens ställa frågan? Det borde vara så självklart att barnet kommer i första hand, före den nya partnern! Jag blir sorgsen över att många vuxna ofta sätter sin lycka och sina behov före sina barns, att man är redo att offra sina barn för att tillfredsställa sitt eget behov av bekräftelse! Jag kan inte låta bli att undra hur man kan säga att man älskar en man som behandlar ens dotter så illa, hur kan man älska en man som fryser ut ens barn?

Jag förstår sjävklart att detta med skilsmässa och att bilda ny familj är allt annat än en enkelt och okomplicerat! Jag fattar också att barn ibland spelar ut olika kort för att testa, protestera och försöka kontrollera en situation som de inte kan hantera! Det är inte sådana situationer jag pratar om, för finns det enade vuxna som sätter barnens behov i första rum och jobbar för att det skall bli en bra relation åt alla håll där respekten för alla inblandade är en självklar ingrediens, så brukar nog saker o ting lösa sig till slut. Jag pratar om relationer där den nya partnern uttryckligen säger eller visar att den inte tycker om eller bryr sig om ett barn, när en vuxen är respektlös mot ett barn, när en vuxen mobbar ett barn, när den vuxne väljer att inte se barnet! Då är det förälderns uppgift att lyfta ut barnet ur den miljön! Något annat är otänkbart!

Det är verkligen dags för föräldrar att ta strid för sina barns rätt att bli bemött med respekt och värdighet.  Det är de vuxnas ansvar att alla behandlas som jämlika och att man kan se förbi det biologiska! För det finns en trend; man skiljer sig, träffar en ny partner och skaffar ett kärleksbarn! I många fall tror jag det fungerar utmärkt, men jag har också sett andra skrämmande exempel! Det gemensamma barnet får åka gräddfil. Kanske åker man på semester med det gemensamma barnet och lämnar kvar halvsyskonet! Man tvättar inte allas kläder utan bara "mitt barns" kläder! Det blir en skillnad på olika familjemedlemmar. Det tror jag kan vara förödande för ett barn! Här måste föräldern välja! Skall mamman, i det här fallet, stå upp för sitt barn eller skall hon välja partnern! För mig är det självklart vad hon borde välja! Jag hoppas verkligen att hon gör det rätta!


Fru Esson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar