onsdag 25 januari 2012

Jakten på en bil!

Den 22 dec. krockade jag med vår bil! Jag skulle åka till Ica Maxi och handla de sista julklapparna. Maken skulle möta upp där. Vi visste vad vi skulle ha, så det skulle bara vara en snabb visit. Sen skulle vi snabbt hem och börja packa, för kl 03 skulle vi gå upp och påbörja resan till Finland, hem till min familj! Vi såg fram emot att fira jul med min familj i år. Barnen längtade till sina kusiner som de träffar alldeles för sällan, på sommarlovet och varannan jul! Då händer det som inte får hända! I en vänstersväng tänker jag fel och svänger ut framför en bil! Jag såg inte ens bilen, helt plötsligt så bara small det!

Det var surrealistiskt och overkligt! Allt gick verkligen i slow-motion! Jag ser en grå skugga i ögonvrån och helt plötsligt åker vi sidledes istället för framåt, det var en stadsjeep som körde in i oss! Mirakulöst nog så klarar barnen och jag mig oskadda! Det blev trots allt fullt pådrag med två ambulanser, en brandbil med rökdykare, två polisbilar och en bärgningsbil! Vi fick åka in med ambulans för kontroll. Barnen var förvånandsvärt lugna under hela ståhejet! De satt lugnt kvar på sina platser och väntade!Lillasyster skrek till en början, vilket jag var tacksam för, men lugnade sig så snart jag tog henne i famnen! Det mest traumatiska för henne var nog när Micke, ambulansvårdaren och godvän till oss, lyfte ut henne ur bilen till ambulansen, då gallskrek hon! Maken kom snabbt till olycksplatsen och var med hela tiden, han fick åka ambulansmed killarna! Mannen i den andra bilen fick också åka in för kontroll! Vi fick åka hem någon timme senare, barnen och jag i taxi! Makens bil stod fortfarande vid olycksplatsen så han kom senare med mat från Mac Donalds. Sen kröp vi upp i soffan hemma och pratade om det som hänt! Då sa vi också till barnen  att de inte skulle räkna med att få fira jul i Finland i år! Men någon annan tyckte annorlunda!

Efter, en för mig, ångestladdad natt gick jag upp för att ringa Vikingline och förklarade varför vi inte kommit till färjan som gick på morgonen! Något inom mig sa att jag inte skulle avboka något utan jag kastade ut frågan om det fanns plats på kvällsfärjan, och det fanns platser kvar! Jag bokade om biljetterna och lovade att höra av mig innan fyra om vi inte kunde åka. Maken pratade med försäkringesbolaget och det är nu jag började förstå att det inte bara är vanlig tur vi har haft, för det är så otroligt! Dagen innan olyckan tog jag en ny försäkring på bilen, bytte alltså bolag, och hade dessutom ovetandes tagit en MER försäkring där det ingick hyra av bil om något inträffade, och det hade det ju verkligen gjort! Några timmar senare, dvs. kl 12, stod en hyrbil, en 8 sittsig minibuss,  på gården innehållandes en ny bilstol till lillasyster. Kl 11 när jag förstod att vi verkligen skulle komma iväg på resan började jag panikpacka. Ringde min bror och meddelade att vi kunde plocka upp brorsdottern på vägen och att vi alla nu kunde fira jul tillsammans i Finland som planerat! Är det inte otroligt så säg! Mirakeljul, säger jag nu! Vi klarade oss oskadda och som bonus fick vi fira jul med min familj precis som det var tänkt!

För vår kära bil gick det ju inte lika bra! Jag var faktiskt och hälsade på den idag! Den står och väntar på att få flytta till skroten! Ett litet sting av sorg känner jag, för det var en bil som passade vår familj som handen i handsken! Nåja, vi kör en liten prius hybrid nu, som vi får hyra i en vecka till, sen måste vi ha löst bilfrågan, och det är lättare sagt än gjort! Har scannat av nätet varje dag, och det finns bilar men det är så mycket som skall stämma, pris, storlek, säker, finnas skapligt nära och det får gärna vara lite en nyare modell! Här omkring så har vi hittils inte hittat någon som passar oss. Ev. så fick jag ett napp idag, men den bilen kommer inte ut till försäljning förrän i nästa vecka! Jakten fortsätter tillsvidare!



Här står den och väntar!

Dags för läxläsning med storebror! Tack för denna gång!
Hälsar fru Esson!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar