söndag 16 oktober 2011

Kalas på Bill och Bulls lekland!

Sonen, som fyllde åtta år i januari, ville ha kalas. Senare i vår, sa jag och intentionen var verkligen att ha ett kalas i våras. Livet gick sin gilla gång fast i rasande fart; upp till skolan, lämna, hämta , matlagning, köra till träning, hämta från träning, läxa, natta, sova och så börjar allt om igen med små variationer. Mitt i allt detta skulle det även finnas tid för lillebror och lillasyster, som då  var bebis. Jag vet, att det finns många super-mammor där ute som alltid har snyggt och prydligt hemma, hinner med inredning, trädgårdsarbete och lite renovering utöver allt detta som jag tidigare beskrev. Min syster är en sådan, super-mamman personifierad! Jag är inte sån, kan jag berätta för er som mot förmodan inte redan har förstått det! Jag har fullt sjå att få vardagen att gå i hop. Än så länge har jag klarat det med nöd och näppe. Men så skulle ett kalas läggas till ekvationen......Hur gick det då? Det gick inte alls, för trots att datum valdes för eventet så blev inbjudningarna aldrig i väg skickade och sjukdomar mm. kom i vägen och vips så var det sommarlov. Att ha ett kalas på sommarlovet kändes inte aktuellt då många förmodligen är bortresta och vårt sommar schema var tajtare i år än något tidigare år, så vi fick skjuta det till hösten, och jag måste erkänna att jag nog hoppades att han skulle glömma bort allt vad kalas heter, men nej!

En tidig höst dag, efter skolstarten, deklarerade sonen att han skulle ha kalas tillsammans med sin klasskompis Ingrid. Jaha, sa jag, vad säger Ingrids mamma om det då? Det visste han inte, men efter lite samtal med ytterligare en mamma som inte var så sugen på kalas, bestämde vi att vi skulle ha kalas tillsamman men inte hemma hos någon, för skall vi ha gäster hemma hos oss måste vi ägna ett dygn till att städa, och jag har inte ett dygn över till sådana triviala saker....Vi tittade på olika ideer men det var antingen för dyrt eller för långt bort. Men så stod det i tidningen att det nya leklandet öppnade i mitten på september, så då fick det bli det. Prislappen passade oss och avståndet var alldeles lagom, så igår hade vi kalas i Bill och Bulls lekland. Vilket bekvämt sätt att ha kalas på!

13 barn samlades och vi fick ett eget kalas-rum. Kl 11 började kalaset. En personal på leklandet skötte utfodringen och vi föräldrar behövde bara stå bredvid och kolla att barnen skötte sig något så när. Leken skötte barnen själva, tog en liten paus för glass och/eller slush, och då passade vi föräldrar på att äta. Alla barn verkade nöjda och glada, och de fick med sig en lite påse med leksaker från leklandet.

Utvärderingen blir således, bekvämt och liten arbetsinsats.
Prislapp: 149 per barn, 120 kr om man bokade innan leklandet öppnade, vilket jag gjorde! Då ingick, mat och dryck, en glass eller slush samt en påse med lite grejer i, en Legopåse och en musmatta, födelsedagsbarnen fick en Lego T-tröja.


Det finns några små grejer att anmärka på.  Minus var att de inte informerat om att maten kommer direkt, och jag tyckte det var lite tidigt att äta lunch kl 11, med tanke på att det var helgdag, och de flesta förmodligen ätit sen frukost, men barnen åt med god aptit. Kalasrummet var inte ljuddämpat, så ljudvolymen i rummet var ganska högt. Själva leklandet har några saker som drar ner betyget; det är väldigt litet om man jämför med Linköpings och Norrköpings busfabriker. Lite större barn tröttnar med andra ord ganska fort. I anslutning till leklandet finns två trappor, besvärligt och farligt om man som vi, hade en liten tulta som tultar iväg rätt som det är! Ytterligare en ogenomtänkt sak är att i lekhörnan för 0-2 åringar står ett litet bord uppställt med Briojärnväg och tåg samt andra små saker, hur tänkte man då? Dessa ungar stoppar allt i munnen, och de små briotågen är inga leksaker som passar barn under tre år!

Men over all, ett bra kalas för det priset, 120kr! Hade det kostat mer, så hade vi nog inte hållit kalaset där, då hade vi nog åkt till Linköping i stället!

1 kommentar:

  1. Låter bra det där - sticka nån annanstans. Tycker det är lite jobbigt med kalas hemma för jag vill gärna ha det städat både före och efteråt :)

    SvaraRadera