fredag 14 oktober 2011

Danmark, semester för hela familjen!

Måste slå slag för Danmark!

Vi åkte till Danmark på semester i somras och jag måste säga att Danmark överraskade verkligen! Jag konstaterade snart att man inte behöver åka till medel havet för att uppleva sol och sandstränder, för sandstränder finns det gott om i Danmark, och det är fina sandstränder! Jag blev förälskad i landet och maken, som var mycket tveksam till att åka till Danmark, föll också för detta sandrika land!

Vi tog båten över till Fredrikshavn från Göteborg, en resa som tog ca två och en halv timme. Två första nätterna bodde vi på Vandrarhem i Saeby, en liten ort en mil söder om Fredrikshavn. Målet var Skagen, men hotell och vandrarhem i Skagen var väldigt dyrt, så Saeby blev det! Två dagar i Skagen konstaterade vi snart var alldeles för kort tid, det fanns så mycket att se och göra, men vi hann endast med en bråkdel. Ändå gick vi upp tidigt på morgonen och var ute i stort sett hela dagarna. Det vi hann se var bl.a. Skagen och grenen, där Kattegatt och Skagerak möts, många turister men väl värt ett besök. Stranden var så stor och det blev egentligen inte trångt förrän man kom ut på självaste grenen. Vi gick ut, men tycker man att det är för långt att gå så kan man åka ut med Sandormen, traktor och vagn. Vi såg fram emot ett första dopp, men det var badförbud längs hela grenen plus att det guppade maneter längs hela vattenbrynet, så nåt bad blev det inte första kvällen.

Vi besökte även Rågbjerg Mile, den vandrande sanddynen, Nordens enda öken, visserligen en liten öken om man jämför med Sahara mm, men för oss, i detta sammanhang, en stor, vacker och häpnadsväckande plats, mitt på torra land. Denna sanddyn rör sig tydligen 15 m per år och om ni någon gång befinner er i dessa trakter måste ni göra ett stopp här! Barnen hade med sig sina drakar och det visade sig vara ett jättebra ställe att flyga drake på!

Vi hann med ett besök på Palmstranden i Fredrikshavn, en bra familjestrand. Den ligger på öst sidan och där är det lugnare vatten, på Väst blåser det mer och vågorna kan vara läskiga för barnen, släpp aldrig ut barnen själva där! Efter Palmstranden åkte vi Västerut, till Skiveren, där man fick köra ner på stranden. Till vår förvåning såg vi att folk verkligen körde iväg och försvann, så vi följde efter. När vi kört en bit blev det i princip folktomt! Vi följde bilspår, nästan som E 4:n på den stora stranden och var ställ vis ensamma, så när som på några nakna människor som var ute och gick, konstigt och genant tyckte barnen. Vi körde EN MIL! Vi gjorde några stopp på vägen då vi flög lite drake, lekte i sanden och åt lite mellis. Det blev inget bad där, för det blåste rejält och det gick, i vårat tycke, ganska höga vågor så barnen tyckte det var lite läskigt. Vi hade kunnat fortsätta, men vi blev hungriga så vi svängde av från strand-E: 4an vid avfart Kandestederne.

Efter två nätter i Saeby var det dags att styra kosan mot Legoland, barnens drömresmål! Men vi gjorde några stopp på vägen. Vi åkte till Lönstrup, som ligger på väst sidan, för att beskåda den sandtäckta fyren. Det var riktigt häftigt och väl värt ett besök! Lönstrup samhälle, som vi tyvärr bara hann köra igenom, var mysigt, trångt och kändes genuint. Ett fiske-by-samhälle, mycket konst och mycket turister. Vi körde ner på stranden i Lökken och hade tänkt köra söderut på stranden men det visade sig vara lite förrädiska förhållanden på den stranden, många körde fast och fick bogseras bort, så vi valde den breda, säkra vägen, motorvägen. Vi startade kl 10 på morgonen från Saeby och anlände till Givskud 18 på kvällen. Vi bodde på ett vandrarhem i anslutning till Givskud Zoo, ca 2 mil från Billund, Legoland. Detta är verkligen en liten håla! Det finns en affär i Givskud och en restaurang i anslutning till Zoot. Maten på restaurangen var dyr och inte speciellt god, inte ens glassbuff'en vägde upp den dåliga maten och nej, vi gjorde aldrig ett besök på Zoot.

Legoland var helt okej, väl värt ett besök, och faktiskt också värt pengarna. Vi hade fribiljetter till barnen, så vi betalade endast för två vuxna, a' 279 kr. Det var mycket folk, så vi köpte till Quick pass, då slapp man köa i åtta utav attraktionerna. Quikpass köper man när man kommit in i parken. Vi hade aldrig hunnit med allt utan dessa snabb pass! Vi tillbringade hela dagen, 11 timmar i parken, sen var alla nöjda, så nöjda att inte ens barnen pratade om att komma tillbaka dagen därpå! Vill man ha en dag till i parken skall man köpa biljetter för nästa dag inne i parken, innan man går ut. Då betalar men 99 Dkr per person. Eftersom vi kände oss nöjda åkte vi istället till Blåvandshuk på Jyllands västra sidan. En fantastisk strand, barnen badade gladeligen där, för detta är verkligen en barnvänlig, jättestor strand. Det var strömmar i vattnet, men strömmen drog i sidled, så la man sig ner och flöt med så flöt man längs med stranden, inte utåt! Det var även "gropig" botten med sandbankar och djupa hål, så man måste vara med barnen hela tiden, men det var behaglig temperatur och killarna tyckte det var spännande att vara i vattnet! Detta tog en hel dag, då det är en bit att köra, så från Billund får man räkna med en heldags utflykt tur och retur.

Två sista nätterna bodde vi i Ebeltoft på Jyllands Östra sidan. Jag hade läst om den fina barnvänliga sandstranden, stranden som fanns med i topplistan på barnsemester.se, men det blev en besvikelse. Efter stränderna på väst så var detta inte värt mycket. En liten smal strandremsa med mycket sjögräs. Visserligen lugnt vatten men helt ointressant i jämförelse med tidigare stränder vi upplevt. Från Ebeltoft gjorde vi en dags utflykt till Randers Regnskog. Fint, trevligt, prisvärt och spännande. Vi gick in i fladdermössens grotta, där man kunde känna vindraget när fladdermössen flög förbi. Vi såg den enorma sjökon och klappade getter och kaniner i den lilla parken. Barnen tyckte det var en toppendag och även vi föräldrar var nöjda med dagen.

Från Ebeltoft är det ca 3 mil till Grenå, därifrån tog vi båten över till Varberg. Trötta och nöjda konstaterade alla, att till Danmark skall vi åka fler gånger.

Lite fakta:
Vi som gjorde resan är två vuxna, två killar 8 och 5 år, samt en liten tjej 8 månader.
Boende under resan var vandrarhem. Vi köpte till frukost som serverades mellan 7:30 till 9, vilket är bra, för man tvingas upp tidigt och hinner uppleva mera.
Saeby vandrarhem: delad toalett och dusch. Ganska sunkigt, men skall man bara sova där, är det ok. Köket för gästerna var dåligt utrustade och miljön var väldigt tråkig. Frukost kostar ca 60 kr för vuxen och 30 för barn, gäller på alla vandrarhem.
Givskud vandrarhem: fräscht, toalett och dusch på rummet, fin frukost men kostade lite mer per natt. Fint gäst-kök, flera gäster kunde använda köket samtidigt utan att det blev trångt. Lekrum för barnen. Man kan köpa biljetter redan på Vandrarhemmet så man slipper köa för biljetter på Legoland. De löser dock inte in fribiljetter, utan dem måste man lösa in i biljettluckan på Legoland för att få tillgång till biljett med streck-kod, så man kan gå igenom spärrarna! Nära till Legoland.
Ebeltoft vandrarhem: jättefin gård och reception. Fin frukost men rummen lite sunk varning.  Heltäckningsmatta, luktar fuktigt, toalett och dusch på rummet.Fint kök, men litet och endast en spis, diskho mm, köbildning.  Billigare än Givskud.

Att tänka på:
Vi använde aldrig barnvagnen. Vi investerade i en bärstol som var väl värd pengarna. Det hade aldrig gått att köra vagn ut på grenen, i öknen eller upp till den sandtäckt fyren. Det är ganska långa promenad sträckor, så tänk på att ta med vatten till barnen och hundarna. Tänk på att det bör finnas solskydd till bärstolen, köp en med solskydd och regnskydd eller köp till.

Maten på restaurangerna tyckte vi var smaklöst och dyrt, vi köpte istället små plastbyttor med sallad, från salladsbuff'e i snabbköpet. Man kunde komplettera med kött, fisk mm, billigare och mycket godare.

Mer att se, som vi inte hann med:
Örnreservatet i närheten av Skagen
Bangsbo fort i Fredrikshavn
Den sandtäckta kyrkan i Skagen området.
Lönstrup, fiskesamhället.
I Ebeltoft kan barnen mönstra på ett fartyg och vara sjöman för en dag.