söndag 20 november 2011

Kvällsmat....japanskt/thai....

Ikväll bli det någon form av wok, en blandning mellan japansk/ thai/koreanskt! Orginalreceptet var koreanskt men det skulle vara chili i och det valde jag bort eftersom barnen inte klarar av det. Sen tog jag japansk soya istället för soyan som föreslogs i receptet och la till ostronsås som  är typisk i thaimat! Gott tycker både de vuxna och barnen! Tyvärr har jag slarvat bort orginalreceptet men här kommer min verson av det:

Biffwok med haricorverts

Lövbiff ca 700 g strimmlas
Haricorverts frusna efter behag
Vitlök, en hel solovitlök som jag river
Ostronsås ca 3 msk
Japansk soya ca 2 msk
Socker ca 1 msk
Ingefära, färskriven eller från kryddburk efter behag
Vitpeppar efter behag men jag har i ganska lite för att barnen skall kunna äta det.

Woka köttet tillsammans med vitlöken i omgångar för att undvika att det kokar, vilket det gör om man har i för mycket kött i stekpannan. Smaksätt varje omgång med ostronsås, japansk soya, socke, ingefära och vitpeppar. När köttet är genomstekt lägg över det på ett fat, lägg i en ny omgång kött och forsätt på samma sätt tills du stekt allt. När köttet är klart går du över till att woka upp haricortverten, har du kvar lite ostronsås kan du hälla i lite sånt. När de är klara blandar du i köttet och värmer på det snabbt. Klart att servera!

Obs jag har endast uppskattat mängden soya, ostronsås och socker, du får testa dig fram till en smak som passar dig. Serveras med jasminris och "namprik".

Namprik är en sås som jag använder till att smaksätta riset med, istället för salt.

Namprik

Fisksås ca 1 dl
Citron, saften från halva
Chili finhackad, efter behag
Vitlök några klyftor, finhacka eller riv
Socker 1 tsk
Koriander en näve som hackas grovt
Blanda allt i en skål

När man sen äter maten tar man en liten sked av såsen och duttar det över riset. Undvik kärnorna och chilin om du inte gillar mycket stark mat.

Servera gärna med en god sallad. Den kan du smaksätta med citron, olja, koriander och salt!
Smaklig måltid!

Bilder kommer vid senare tillfälle!

Hälsningar fru Esson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar