onsdag 8 februari 2012

Det blev godkänt!

Jooo, ni läste rätt! Köttbullarna jag gjorde på måndagen blev godkända av båda grabbarna! Sexåringen var med och rullade samt stekte köttbullarna och han tyckte det hela var mycket trevligt. Han orkade inte riktigt hela vägen utan tog lite pauser här och där, men kom ändå tillbaks nu och då för att röra lite i stekpannan! Nioåringen ville inte delta i projektet den dagen! Det verkade dock som om han hållt ett öra åt kökshållet för igår kom han ut i köket självmant och ville hjälpa till. Sen sa han några gånger att han tycker vi skall göra mat tillsammans lite oftare, för det är så trevligt!

Nu låter det kanske som om mina barn aldrig har fått vara med i köket tidigare! Det har dom! Det är framför allt  när vi bakat som de har varit med, men även vid matlagning. De har dock tröttnat ganska fort, kanske för att de inte riktigt har klarat av uppgifterna, men igår gick det riktigt bra. Vi provade ost och tomatgratinerad kassler med broccoli och haricort verts, till det serverade jag ris! Receptet tog jag ur Klaras GI-mat för familjen! Det skulle vara risoni till men fullkornsris tror jag går bättre hem än risoni. Kanske kan man prova bulgur till nästa gång!

Något annat som fick godkänt var nioåringens första saxofon lektion! Han verkar tycka att det är spännande och han har förevisat saxofonen för oss här hemma! Nu hoppas jag att han är lite mera uthållig med saxofonen än vad han var med fiolspelandet som han provade på en termin i ettan! Vilken fantastisk möjlighet som ändå ges barnen tack vara musikskolan. Barnen får en chans att prova på olika instrument och det till rimligt pris! Det tycker jag är riktigt bra!

Något som däremot inte fick fullt godkänt var min tur till banken eller bankerna idag! Barnen har ju sparat lite pengar och jag har länge tänkt att de skulle sätta in pengarna på ett sparkonto med lite ränta! Men det verkar vara dåligt med sparkonton till barn! En bankman föreslog fondsparande till barnen!? Det tyckte jag var lite avancerat! För att få ett sparkonto med lite högre ränta skulle man ha 50 000 i startkapital! "Jag tar tre sådana konton!" sa jag och slängde upp 150 000 kontant.............in my dreams! Skojar dom? Fast i och för sig, i den här stan finns det nog gott om rika som kan öppna sådana konton till sina barn! Vi hör dock inte till den kategorin! Vi får väl fortsätta spara i spargrisar ett litet tag till! Verkar som jag får gå runt lite och titta vad andra banker i andra städer har att erbjuda! Jag kan inte låta bli att undra om det inte var enklare förr, då jag var barn! Då kunde man bara gå in på banken, lämna in sin spargris, de räknade pengarna och satte in dem på ett konto med lite ränta! Jag kommer ihåg att jag fick en liten bankbok som jag var så stolt över! Nu känns det som om man behöver vara väldigt kunnig och helst jobba på bank eller med ekonomi för att klura ut ett vettigt sparande till sina barn! Jag tycker det var bättre förr! Eller? Hur har ni gjort?

Fru Esson


1 kommentar:

  1. Trevligt när flera hjälps åt i köket, då brukar ju maten oxå bli godare eller... vad märkligt system de har på banken. Alltså 5000 euro (jag omvandlar det lite snabbt) i startkapital för ett barn? Låter grymt. Man skulle ju få behöva spara från noll och jobba sig uppåt lite i taget. Det är väl bäst med sparbössan då.

    Jätte trevligt med er musikskola där de får prova på olika instrument. Då kommer de ju bättre fram till vilket instrument som skulle passa för dem. Här har Johannes börjat ta pianolektioner en gång i veckan. Det går bra men hans kommentar va senast : Mamma, jag trodde inte att man skulle behöva lära sig något utan bara få spela :) Han menar noter och lite teori... Kram från syrran!

    SvaraRadera